zondag 20 januari 2013

Ding 20,21 en 22

Deze drie dingen vind ik erg op elkaar aansluiten daarom in een bericht. Bibliotheek 2.0. Ik heb het artikel over de bibliotheek Vlissingen gelezen en ze hebben een aantal interessante initiatieven. Zo vind ik het ‘Question Manager‘ idee, erg interessant als aanvulling op de informatiedienstverlening. Een groep mensen weet natuurlijk meer dan een iemand en je krijgt zoals beschreven rijkere antwoorden op een vraag. Zo is het initiatief van #durftevragen ook een hele goede op twitter, erg interessant. Het is voor ons dan denk ik ook niet meer de vraag of we iets met web2.0 en sociale media moeten doen eerder is er de vraag wat we ermee moeten doen en wat ook niet.De voorbeelden van hoe je als bibliotheek eigen accounts kan maken zijn er te over. Zelf zijn we met het lanceren van de nieuwe website een Blog, uitgelicht begonnen waar medewerkers een tip kunnen geven of iets over een activiteit kunnen schrijven een mogelijkheid om te reageren is er helaas nog niet en daarvoor zijn we nu afhankelijk van wat er landelijk wordt gemaakt. Echter als ik naar de blog van kennemerwaard kijk zijn er zeer weinig reacties op de de posts.
Graag nodig ik iedereen uit of misschien elke vestiging uit om een voorstel te doen mbt hoe we met al het geleerde verder gaan. Vanuit de hrm kant bekeken zullen we goed moeten beschrijven hoe en wat we gaan doen, wie dit gaat oppakken en er ook daadwerkelijk uren voor beschikbaar stellen. Eigenlijk is het een nieuwe functie/taak binnen onze organisatie, goed om mee te nemen komende tijd met het verder ontwikkelen en uitbouwen van onze website en dus ook andere digitale media.

3 opmerkingen:

  1. Kennemerwaard kent een aantal leerpunten.
    De reacties komen misschien niet massaal online, maar medewerkers worden aangesproken op hun kennis, in real life tijdens de uitlening.
    Daarnaast is het zo dat het percentage van lezers die reageren laag ligt. Het is van belang dat je mensen uitnodigt om te reageren. Dat wil zeggen niet de gebruikelijke gesloten artikelen schrijven, maar eindigen met een vraag, een stelling, een dilemma etc. Een zinvolle vraag wel te verstaan, waar mensen over na gaan denken, of waar ze even snel op kunnen reageren. Een top 5 en er vier noemen en vragen welke vijfde titel er op het lijstje zou moeten.
    Het is ook een kwestie van een lange adem, waarbij je mensen op verschillende manieren naar je blog kunt trekken, of het blog onderdeel kan laten uitmaken van een groter geheel aan activiteiten.

    We zijn te bescheiden. Zorg dat je handtekening onder je mail voorzien wordt van verwijzingen naar Facebook, Twitter, blog. Zet het op de folders, op je ramen, posters en op alle digitale uitingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie leerpunten zo in het kort van Edo, daar moeten we ons voordeel mee doen. Helemaal mooi als je ook reacties krijgt in de uitlening!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En soms moet je gewoon iets een tijdje proberen. Niet vrijblijvend, en zeker niet omdat het sociaal wenselijk is. Kritisch zijn en het voordeel van de 'volger' benutten, anderen hebben ervaringen die ze vast willen delen.

    Van de Question manager word ik persoonlijk ook blij. Oude wijn in nieuwe zak (of andersom dat haal ik altijd door elkaar...). De verandering in een maakbare vorm die past. Dat is vernieuwing.

    BeantwoordenVerwijderen