woensdag 5 december 2012

Ding 14

Graag reageer ik op de vraag of ik een  app kan bedenken voor de bibliotheek, die gebruik maakt van mobiel internet, camera en/of GPS? QR codes gekoppeld aan recensies van een boek, een mobiele versie van de website?

Want wij zijn momenteel vanuit het project historie in de bibliotheek zelf een app aan het ontwikkelen. Samen met het streekarchief zijn we een pilot aan het draaien met middelbare scholen in Rijnwoude en Nieuwkoop. In dit project moeten leerlingen een moord oplossen en maken daarbij gebruik van een App met een aantal opdrachten die ze in de bibliotheek moeten uitvoere en in het archief. Een soort vdigitaal moordspel. Rowan is projectleider en kan jullie er uitgebreid over vertellen. Dus in het kader van vooruitlopen (want met social media lopen we immers al bijna 'achter'). Ik denk dat er weinig bibliotheken in NL zijn die een eigen App hebben ontwikkeld. Zodra deze klaar is gaan we  m aan jullie laten zien!

5 opmerkingen:

  1. Dan maak ik je graag attent op Edo's tip bij ding 14:de UAR-app. Ik heb e.e.a. thuis en op locatie uitgeprobeerd. Het werkt nog niet zoals ik verwacht had. Als ik op locatie de smartphone op een object richt krijg ik niet meer informatie dan wanneer ik thuis kijk. Zou dat komen omdat de persoon, die de foto's toegevoegd heeft, er geen coordinaten bij vermeldt heeft?
    Weet Edo het antwoord?
    Ik ben overigens wel geinteresseerd in een workshopje, zodat we zelf foto's kunnen toevoegen aan de app.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend en leuk dat jullie deze stap zetten. Ik ben heel benieuwd naar wat de app aan mogelijkheden biedt.

    Een tip: wacht niet tot ie klaar is om 'm te laten zien. Vraag om input nog voordat ie z'n eindfase heeft bereikt. Testen, testen, testen en dat door meerdere mensen. Essentieel en vaak onderschat.
    En daarna de promotie, want hoe suf het ook klinkt, dat wordt maar al te vaak volledig vergeten. Is er een mooie app, al het geld aan uitgegeven, vindt niemand 'm, omdat niemand er van gehoord heeft.
    Succes en deel je ervaringen, zodat anderen er van kunnen leren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anemoon Op welk toestel bekijk je de app? Op Android zijn er op dit moment wat problemen volgens de site van het NAi die medio deze maand opgelost moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Moordspel App begint steeds meer vorm te krijgen. Nog even en we kunnen zelf gaan testen wie toch die verschrikkelijke moord in Nieuwkoop heeft gepleegd....

    BeantwoordenVerwijderen